Wolfgang Amadeus Mozart. Laudate Dominum, KV 321 & Ave verum corpus, KV 618

09-09-2020

Hoewel Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) zich op latere leeftijd aansloot bij de Vrijmetselarij, was hij een zeer gelovig man. Dat blijkt ook uit de vele religieuze werken die hij heeft gemaakt: enkele missen (waaronder zijn beroemde Requiem) en koorwerken, als dan niet begeleid door orkest. Uit die laatste categorie wil ik jullie er met twee laten kennismaken (hoewel ik betwijfel of het een eerste kennismaking is voor jullie, want de werken worden vaak uitgevoerd).

Het eerste werk is het Laudate Dominum (Looft God, Psalm 117), geschreven voor sopraansolo en koor, begeleid door orkest. Dit werk is deel van zijn Vesperae solemnes de confessore uit 1780. De tekst:

Laudate Dominum omnes gentes
Laudate eum, omnes populi
Quoniam confirmata est
Super nos misericordia eius,
Et veritas Domini manet in aeternum.
Gloria Patri et Filio et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio, et nunc, et semper.
Et in saecula saeculorum.
Amen.

Voor mij ligt het hoogtepunt in dat werk wanneer bijna op het einde uit de koorpartij de sopraan in crescendo opklinkt om haar solo te beëindigen. Wonderschoon!

Het tweede werk is het Ave Verum Corpus voor koor en orkest. Uit de Wikipedia: “Ave verum corpus is een korte eucharistische hymne uit de veertiende eeuw die door verschillende componisten op muziek is gezet. In de Middeleeuwen werd het gezongen bij de elevatie van de hostie na de consecratie. Ook werd het dikwijls gezongen bij de zegening met het heilig Sacrament. De tekst wordt wel toegeschreven aan paus Innocentius VI en is gebaseerd op een gedicht uit een veertiende-eeuws manuscript uit de abdij van het eiland Reichenau in het Bodenmeer. Het gedicht is een meditatie op het katholieke geloof in Jezus’ werkelijke tegenwoordigheid in het sacrament van de Eucharistie.” Mozart schreef dit zes maanden voor zijn dood, terwijl hij bezig was zijn opera de Zauberflöte te componeren.

De tekst:

Ave verum corpus,
Natum de Maria virgine;
Vere passum immolatum
In crucis pro homine.
Cuius latus perforatum
Unda fluxit et sanguine.
Esto nobis praegustatum
In mortis examine

Uit de Wikipedia haal ik dat de zesde regel in de oorspronkelijke tekst luidt: Fluxit aqua et sanguine.

Ik heb deze twee werken gekozen omdat ik het schaar onder de mooiste werken die Mozart heeft geschreven. Ik kan me een uitvoering van het Laudate Dominum van ruim 10 jaar geleden herinneren als onderdeel van een programma waarbij ik in het orkest zat. Omdat dat werk geen fagotpartij in de orkestbegeleiding heeft kon ik even in alle rust genieten van de koorzang. Na afloop zag ik de dirigent de tranen uit zijn ogen wissen van ontroering.

Het Laudate Dominum wordt uitgevoerd door sopraan Kiri Te Kanawa en het London Symphony Orchestra & Chorus o.l.v. Sir Colin Davis. Deze uitvoering vind ik persoonlijk iets te langzaam uitgevoerd, maar ik ben hier gevallen voor de stem van deze sopraan.

Het Ave Verum Corpus wordt uitgevoerd door het Rundfunkchor Leipzig en de Staatskapelle Dresden o.l.v. Peter Schreier

Veel luisterplezier!