Gisteren was ik bij een bijeenkomst met schoolleiders over het gebruik van keurmerken in Wikiwijs. Ieder van de aanwezigen vertegenwoordigde een specifieke groep scholen in Nederland. Vertegenwoordigd waren het Technasium, de Nederlandse Montessorivereniging (sectie VO), Nederlandse Dalton Vereniging, Vereniging voor gereformeerd schoolonderwijs en de Amarantis onderwijsgroep. Het doel van de bijeenkomst was voornamelijk meer informatie verschaffen over het gebruik van keurmerken binnen Wikiwijs ( wat komt erbij kijken, wat zijn de mogelijkheden, waar loop je tegenaan).
Het inspirerende aan deze bijeenkomst was dat de aanwezigen een mooie vertegenwoordiging vormde van wat wij in ons achterhoofd hadden toen we het idee van keurmerken specificeerden. Met een keurmerk kan een organisatie hun opvatting over kwaliteit van leermateriaal zichtbaar maken binnen Wikiwijs en daardoor voor de docenten die ze vertegenwoordigen de selectie eenvoudiger maken (hoewel het niet beperkt is tot alleen die groep doecenten). Deze behoefte kan ontstaan vanuit een specifieke didactische visie op het onderwijs (Dalton, Montessori), een visie vanuit geloofsovertuiging (reformatorische scholen) danwel een visie die door meerdere scholen binnen een organisatie gedeeld wordt (de onderwijsgroep).
Twee zaken die er voor mij uitsprongen. In november organiseert de Nederlandse Montessorivereniging voor hun leden een leermiddelendag. Op die dag wordt op diverse montessorischolen door docenten materiaal beoordeeld (in een face2face setting), waarna (is althans de bedoeling) materiaal een keurmerk van hen kan krijgen. Hiermee zal ook het beoordelingskader naar alle waarschijnlijkheid veel scherper kunnen worden geformuleerd. Het tweede was de observatie van één van de deelnemers dat het aantrekkelijk kan zijn voort te bouwen op reeds bestaande keurmerken. Zo zou je, indien je achter het kwaliteitsmodel van het keurmerk VO-Content staat, jouw keurmerk kunnen formuleren als “voldoen aan dat van VO-Content + nog iets meer”. Een dergelijke aanpak zou een “woud” van elkaar overlappende keurmerken kunnen voorkomen (hoewel dat momenteel nog als een luxeprobleem werd beschouwd door de aanwezigen).
Keurmerkgroepen in Wikiwijs
Posted in Open Educational Resources.
Pingback: Wikiwijs keurmerk | Bernard Blogt