Photo by Brent Lambert De ervaringen, opgedaan in de week Utah, zijn bezonken. Enkele gedachten zijn overgebleven.

  • Tagging wordt steeds belangrijker. RSS-feeds worden meer en meer gebruikt als een rijke bron om meer mee te doen dan alleen gebruikers op de hoogte te houden van wijzigingen.
  • Voor gebruik van multimedia worden ook youtube, flickr en zo gebruikt.
  • Steeds meer zie je bij deze congressen personen met een laptop op hun schoot zitten. Naast maken van aantekeningen worden ook websites opgezocht die tijdens de presentatie de revue passeren, blogs geschreven en bijgewerkt en zelfs gechat met andere deelnemers in de zaal om gedachten uit te wisselen. Ik heb daar dapper aan meegedaan en heb gemerkt dat het verdelen van aandacht tussen presentatie en andere zaken steeds eenvoudiger gaat. Dit is dus niet alleen weggelegd voor de jeugd!
  • De organisatie maakte als experiment gebruik van de site 51weeks.com (ontwikkeld door Utah State University). Op deze site waren veel zaken voor dit congres beschikbaar, maar konden de sprekers ook hun materiaal uploaden, werden geluidsfiles van de presentaties ter beschikking gesteld, kon met andere deelnemers worden gechat, was er toegang tot blogs die hun bijdragen met een specifieke tag hadden voorzien (een feature die mijn versie van WordPress helaas nog niet ondersteunt). Kortom, het doel was een grotere interactiviteit te bereiken. Dit is deels geslaagd. “Deels”, omdat het maar een paar mensen waren die hieraan meededen. Voor organisatie van congressen hier bij de OU misschien een idee. Uiteraard is een goed draadloos netwerk waar iedereen met hun eigen pc toegang toe heeft een absolute voorwaarde!
  • Veel van de verhalen gaan over gebruik van nieuwe soorten tools. Echter, toepassing in het onderwijs vraagt een zekere bewustwording ervan onder en computervaardigheid van docenten. Daar zou ook effort op gericht moeten worden.

Al met al heeft de week voor veel nieuwe energie gezorgd en ideeën over hoe we met OpenER door kunnen gaan.

Posted in Open Educational Resources.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.