OpenLearn conferentie, 31 oktober

Milton KeynesDe tweede dag werd plenair geopend met een keynote van Cathy Casserly van de Hewlett Foundation. Ze gaf aan wat de HF ziet als de belangrijkste volgende stappen in ontwikkeling van de OER-beweging. Twee aandachtsgebieden zullen centraal staan de komende jaren: bouwen van een infrastructuur waarmee iedereen gelijke toegang tot kennis heeft en het ontwikkelen van onderwijzen en leren door open content (ofwel: het meer educational maken). Onderwerpen bij het eerste aandachtsgebied zijn o.a. Intellectual property, Guidelines (bv. voor usability, accessibility en uitleverenm op mobiele platformen) mobile) en Sustainability (modellen waarmee met OER toch geld verdiend kan worden, zodat het zichzelf kan bedruipen). Bij het tweede aandachtsgebied worden o.a. genoemd serious gaming, Open Textbooks (waarbij met name speelt: uitleveren van content in diverse vormen. Hoe meer interactieve elementen, hoe lastiger printbaar. Afhankelijk van doelgroep en doel kunnen meerdere uitlevervormen aanwezig zijn) en Research en development van open participatory learning environments.
Hierna ben ik actief in de weer gegaan in een workshop vanuit de OU-UK: How to create Open Educational Resources. Ik wilde eens zien hoe zij daarbij te werk gaan en of er zaken zijn die we tot nu toe niet of minder slim hebben gedaan. De OU-UK gaat steeds uit van het bewerken van een reeds bestaande cursus. Enkele findings:

  • Aanwezigheid van Collaborative working practices wordt als een “verplicht” en niet als slechts een wenselijk element beschouwd
  • Er worden twee modellen gebruikt bij conversie van een schriftelijke cursus. Eentje waarbij de tekst op de meest efficiënte wijze gepubliceerd wordt en eentje waarbij een herontwerp plaatsvindt om gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die het web biedt.

Tijd voor een tweetal presentaties over tooling, meer specifiek social software. Niet verrassend worden beide gegeven door medewerkers van het Knowledge Media Institute van de OU-UK. De eerste presentatie ging over hun instant messaging client MSG. Opvallend:

  • Google Maps wordt gebruikt om de plaats van een online gebruiker aan te geven. Iets voor de Social Browser die Karel Kreijns laat ontwikkelen?
  • Open API, eenvoudige mashup met Google Maps.
  • Nog niet veel gebruikt, o.a. door onvoldoende kritische massa

Meer informatie over de tool is hier te vinden (opent in een nieuw venster).
De tweede presentatie gaat over Flashmeeting, een tool voor videoconferencing. De presentatie ging met name in op de vragen: wordt het gebruikt? Hoe wordt het gebruikt? Privacy issues? Findings:

  • Simplex mode (slechts 1 persoon tegelijk is aan het woord). Onderbreken kan door signalen te geven via buttons. Text chat is mogelijk.
  • Gebruik o.a. als webconference, peer-to-peer leren, videoles, virtuele presentatie. De tool is in staat interactiepatronen van events grafisch te presenteren. Ieder type event heeft een eigen, karakteristiek interactiepatroon.
  • Virtual meetings worden door deelnemers als meer inspannend ervaren dan fysieke f2f meetings.
  • De tool lijkt erg interessant voor RdMC!
  • Een leuk detail: na afloop van een meeting wordt aangegeven hoeveel CO2 uitstoot is bespaard door gebruik te maken van de tool. Misschien een idee voor onze “groene campus” commissie om dergelijke informatie ook bij ons te verschaffen?

Flashmeeting is te gebruiken via de OpenLearn site.
De middag begon met een presentatie van mijn kant over de effectmetingen. Ook hier veel vragen en discussies achteraf. Nog steeds leuk is de verbazing over de hoge bezoekcijfers bij de toehoorders. Na mijn presentatie een presentatie over een leernetwerk in Sussex. Ook hun project heeft tot doel participatie in hoger onderwijs te verhogen, maar dan op een lokaal niveau. Hier wordt een vorm van blended learning gebruikt, waarbij OpenLearn het platform is voor uitlevering van (open) content en gebruik van online collaboration tools.
De laatste parallelsessie die ik bezocht werd gegeven door Andy Lane voor helaas een minimaal aantal mensen. Zijn onderwerp was het inschatten van studieduur voor open leermateriaal. Zaken die dat beïnvloeden zijn o.a. de leefomstandigheden van de lerende (beschikbaarheid van tijd, doelen van de lerende). Aspecten die daarbij in overweging worden genomen zijn o.a. of Engels de moedertaal van de lerende is, de lees- en studievaardigheden, aanwezigheid van voorkennis. Aanname is dat een lerende altijd Engels heeft als moedertaal, lees- en studievaardigheden die behoren bij het niveau van de cursus (dwz aansluit bij het niveau dat bij het eraan voorafgaande lagere niveau heeft), interesse heeft in het onderwerp maar niet noodzakelijk voorkennis heeft. Ze gebruiken dan een aantal vuistregels om tot de studieduur te komen: studieduur = studieduur van de originele cursus + 25% ervan als het materiaal oorspronkelijk geprint was + 5% voor alle eenheden waar een mediawissel plaatsvindt. Er wordt via learning journalsen forum postst in OpenLearn gemeten wat lerenden opgeven en er is een questionnaire. In de toekomst willen ze questionnaires mailen en personen interviewen. Eerste metingen leren dat het grootste deel van de gebruikers aangeven 2 uur of minder gestudeerd te hebben op een unit.
De afsluitende plenaire paneldiscussie ging over de toekomst van open content. Gezichtspunten daarbij varieerden van zoekbaar maken van open content, de rol van open content in een leerproces tot het creëren van een gemeenschappelijk doel voor alle OER-projecten (zoals het werken aan een mogelijkheid om door het bestuderen van open content waar ook vandaan, het certificeren van die inspanning (niet gratis) uiteindelijk een universitaire graad te behalen (aan zoiets als een “werelduniversiteit”?)).
Naast de sessies ook genetwerkt. Een van de resultaten daarvan is de intentie om samen met TU Delft (wiens open courseware site vorige week online is gegaan) en OU-UK de effectmetingen (methoden en resultaten) uit te wisselen.

Posted in Open Educational Resources.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.